سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه حکیمی برای رهنمایی نیافت، هلاگ گشت . [امام زین العابدین علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
مشاوران جوان دالاهو[0]
گروه مشاوران جوان دالاهو متشکل از جوانان فرهیخته، روشنفکر و اندیشمند در حوزه های گوناگون با تکیه بر خرد ورزی، عقلانیت و کار جمعی، سعی دارد به عنوان حلقه واسط میان مردم و دولت منعکس کننده ی دغدغه ها، مسائل و مشکلات مردم باشد. این گروه همچنین قصد دارد با فرهنگ سازی و ایده پردازی، گامهایی ولو کوچک در راه توسعه و پیشرفت شهرستان دالاهو بردارد و در این مسیر نیازمند همراهی سبز همه ی جوانان شهرستان دالاهو است.

خبر مایه
اندیشه جوان به نقل از حیات غرب - اسدالله رازانی روز دوشنبه در نشست با مشاوران جوان شهرستان های استان؛ یکی از مشکلات فعلی مجموعه مدیریتی را اعتماد نکردن در زمینه سپردن پست های مدیریتی به جوانان دانست و گفت: این رویه امروزه کشور را با مشکلی به نام پیر سنی و کهولت در مدیریت ها مواجه کرده که مشکلات زیادی را پدید آورده است. 
وی در ادامه به تشریح روند جوان گرایی در سطوح مختلف مدیریتی در سال هایی ابتدایی پیروزی انقلاب پرداخت و افزود: در آن سال ها کشور با مشکلی به نام جوانی مدیریت مواجه بود زیرا آن زمان اغلب مدیران وابسته به رژیم سابق یا فراری بودند و یا اینکه در زندان به سر می بردند. 
استاندار کرمانشاه اظهار کرد: این خلاء مدیریتی باعث شد بسیاری از پست های مدیریتی به جوانان - که نقش بسیار پررنگی در پیروزی انقلاب داشتند - سپرده شود و این رویه تا سال های بعد ادامه داشت.
این مدیر ارشد در ادامه افزود: برخلاف آن سال ها، امروزه در زمینه سپردن پست های مدیریتی حتی به جوانان تحصیل کرده و با دانشی که به مرز 40 سالگی رسیده اند نیز اعتماد نمی شود.
دکتر رازانی همچنین اظهار کرد: در دولت قبلی بسیاری از نیروهای کارآمد از سیستم مدیریتی کنار گذاشته شده و نیروهای مستعد جوان نیز در بدنه مدیریتی دولت کمتر به کارگیری شده اند که این خلاء در دوران دولت تدبیر و امید به خوبی حس می شود.

** جوانی یک شاخص برای انتخاب مدیران
وی با تأکید بر این نکته که این خلاء باید به طریقی جبران شود اظهار کرد: مدیریت ارشد استان این مسئولیت را بر دوش خویش احساس می کند که برای فراهم کردن زمینه به کارگیری جوانان در سطوح مختلف مدیریتی تلاش کند.
استاندار کرمانشاه در ادامه ملاک جوانی را یکی از شاخص های انتخاب مدیران دانست و گفت: در این زمینه ساز و کاری طراحی خواهیم کرد که عرصه برای ورود جوانان به سطوح مختلف مدیریتی مهیا شود.
رازانی در ادامه خاطرنشان کرد: باید این روند را از بخشداری ها، فرمانداری ها و مدیریت های میانی آغاز کرد و به دیگر سطوح تسری داد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مدیریت ارشد استان مشتاق است از دیدگاه های جوانان پیرامون مسایل مختلف آگاه شود گفت: جوانان به دلیل مشغله کمتر می توانند با آسودگی خاطر بیشتری به آسیب شناسی مشکلات در حوزه های مختلف بپردازند و در دیدارها، نشست ها و همایش های این چنینی آن را ارائه دهند تا در برنامه ریزی های کلان استان به کار گرفته شوند.
استاندار کرمانشاه ضمن تأیید روندی که در حوزه مشاوران جوان صورت گرفته وعده داد به زودی در نشست دیگری با حضور جوانان به منظور آگاهی از دیدگاه ها و افکار این قشر اثرگذار از جامعه حضور یابد.
گفتنی است در ادامه این نشست که با حضور استاندار کرمانشاه و سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد، مشاور استاندار در امور جوانان و مشاوران جوان فرمانداران شهرستان های مختلف استان به بیان دیدگاه های خویش در باره موضوعات مختلف پرداختند.


  

نقل از وبلاگ parsling.blogfa.com

دیروز نخستین روز از مهر بود و زیباترین رویداد این روز بی گمان زایش استاد محمدرضا شجریان است. هنرمندی یگانه و بی همتا که مای? سربلندی و شکوه و فخر هنر و بویژه موسیقی ایران زمین است. استاد شجریان ستیغ دست نیافتنی موسیقی میهنی و فاخر سرزمین آریایی است. استاد شجریان نه تنها یک الگو و سرمشق در هنر است بلکه الگویی برای زندگی است. الگوی آزادمنشی، مردم دوستی و میهن پرستی. الگوی خوی زیبا و منش انسانی. استاد هرگز خود و هنر والای خود را به هیچکس و هیچ چیز نفروخت، وی همواره از مردم بود و با مردم. وی خود را وقف مردم ایران و هنر این مرز و بوم کرده است. 

حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت              آری به اتفاق جهان می توان گرفت

 استاد گرامی زادروزتون رو نه تنها به شما بلکه به خودمون، به هم? ایران، به هم? جهان هنر و به هم? زمین و آسمان شادباش می گوییم. آوای دل انگیز و جانفزای شما فاصل? میان زمین و آسمان رو برمیداره، در قفس رو به روی مرغ جان باز میکنه، انسان رو با سرشت و خویشتن خویش آشنا میکنه. آوای شما آوای نای وجود انسانیته. استاد شما جان و روان ایرانید. به ایرانی بودنم می نازم چون با تو هم میهنم استاد. از خدا خواهم سای? شما همواره بر سر مردم ایران و هنر و موسیقی این دیار باشد.

هزار سال جلالی بقای عمر تو باد                    شهور آن همه اردیبهشت و فروردین

 

 


  

مصوبات جلسه گروه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو با شورای شهر و شهرداری کرند غرب مورخه 3/8/94

1)      ساماندهی سرویس های بهداشتی سراب کرند، روبروی دادگستری و پارک امیر.

2)      اختصاص بودجه دیوارکشی و رنگ آمیزی زمین ها و منازل مخروبه سطح شهر که به محل تجمع زباله تبدیل شده است.

3)      نصب صندوق انتقادات و پیشنهادات درب شهرداری جهت ارتباط بیشتر مردم با شورای شهر و شهرداری.

4)      مبارزه قاطع با سد معبر مغازه داران.

5)      نصب برچسب قیمت برای تاکسی داران.

6)      حفاظت و نگهداری سنگفرشها و موزاییک های سطح شهر.

7)      نظارت قوی بر حضور پرسنل شهرداری در ساعات اداری .

8)      اصلاح نقشه طرح جامع شهر کرند غرب(افزودن همه املاک زیر بلوار و جاده باغ نادر شامل املاک آقایان سید سیف الدین افضلی، بابک سرمست، حسن آقامیری، شادمان کریمی، یارمراد صفریان، چنگیز عبدیپور، شاهین ایمانی، مرحوم عباداله سلطانی و ...)

9)      رنگ آمیزی و استاندارد کردن سرعت گیرها.

10)  پیگیری گازرسانی به غرفه های صنایع دستی در کرند با توجه به اهمیت این صنعت .

11)  واگذاری انجام پروژه های شهرداری به افراد و پیمانکاران بومی(رنگ آمیزی جداول، دیوارنویسی، چاپ بنرو ...)

12)  تحویل گزارش درآمد و هزینه به فرمانداری توسط شهرداری(هر شش ماه یکبار)و شورای شهر(در پایان هر سال مالی)

13)  اختصاص بودجه برای لاین برگشت سراب کرند به هدف برون رفت سراب از بن بست جهت جذب گردشگر

14)  اختصاص بودجه جهت تسطیح و شن ریزی جاده و خیابانهای شهرک مشاغل.

15)  آسفالت نمودن حفاری های سطح شهر

 

 


  

 

نشست گروه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو با شهردار و شورای شهر کرند غرب

جلسه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو با شهردار و شورای شهر کرند غرب در تاریخ 3/8/94 با حضور فرماندار، معاون فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مشاوران جوان شهرستان برگزار شد. در این نشست آقای  شهبازی، فرماندار شهرستان دالاهو با تمجید از عملکرد مشاوران جوان شهرستان، از دستگاههای اجرایی خواست که این نشستها را به دیده ی فرصت بنگرند و از آن در جهت برطرف نمودن ضعف ها و ارائه خدمات بهتر استفاده کنند.

در ابتدای این نشست، آقای ورفی نژاد مشاور فرماندار دالاهو، ضمن تشریح  بخشی از اهداف و وظایف مشاوران جوان، نقد سازنده را از عوامل پویایی، ترقی و توسعه دانست و جامعه ی بدون نقد را جامعه ای راکد، کم تحرک و بی طراوت دانست و از دستگاههای اجرایی خواست که پذیرای نقد سازنده ی جوانان باشند. ایشان اختلافات درونیِ اعضای شورای شهر، فقدان تفکر سیستمی و عملکردهای انفرادی  را مهمترین عامل ضعف و ناکارآمدی شورای شهر دانست و بازخوردها و پیامدهای منفی این قضیه را گریبانگیر شهر معرفی کرد.

بعد از سخنان فرماندار و مشاور فرماندار، مشاوران جوان به ارائه ی دیدگاههای خود پرداختند. آقای مهدی شعاعی ضمن اشاره به برخی کاستی ها در حوزه ی شهر، به ارائه ی راهکارهای خود پرداخت که اهم آنها به قرار زیر بود:

1-    برطرف کردن مشکلات میدان ورودی شهر کرند غرب.

2-    سر و سامان دادن به وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی سطح شهر با توجه به وجهه توریستی شهر.

3-    آسفالته کردن حفاریهای سطح شهر که موجب فرهنگ ترافیکی غلطی در سطح شهر شده است.

4-    توجه به ظرفیت گردشگری سراب کرند و ایجاد لاین برگشت از پشت باغات سراب، به منظور برون رفت سراب کرند از بن بست موجود.

5-    پایان دادن به سد معبر مغازه داران در کاروانسرای کرند غرب.

بعد از ایشان آقای احسان رشیدی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. ایشان ضعف مدیریتی را یکی از مشکلات بنیادین شهرداری و شورای کرند دانست و از نبود نیروی فنی در شهرداری انتقاد کرد. رشیدی، هدر رفت منابع عمومی، عدم نگهداری از مبلمان شهری، آسفالته کردن نامناسب سطح شهر و سرعت گیرهای غیر استاندارد را از پیامدهای سوء مدیریت و نبود نیروهای فنیِ کارآمد عنوان کرد.

سخنران بعدی مشاوران جوان آقای رادمهر داودی بود. داودی فقدان انسجام و اتحاد و وجود دودستگی و چند دستگی در بین اعضای شورای شهر را پاشنه ی آشیل شورا شهر کرند دانست و خواستار توجه بیشتر به ظرفیتهای فرهنگی شهر کرند و بخصوص صنایع دستی این شهر شد.

سپس آقای بامشادی به ایراد سخن پرداختند و مباحث خود را بر محور مسائل مدیریتی و مشکلات برآمده از این سوءمدیریت مطرح کرد. پاره ای از مطالب مطرح شده از سوی بامشادی به قرار زیر بود:

1-    ساعات کاری نیروهای شهرداری مشخص نیست و بسیاری از افراد در ساعات اداری به دنبال کارهای شخصی خود هستند و مدیریتی صحیح بر این افراد وجود ندارد.

2-    چرا در طول یکسال 4 نفر به عنوان شهردار یا سرپرست انتخاب شدند؟ ملاک و مکانیسم این انتخابها چه بوده است؟ آیا این تغییرات مدیریتی که با هیجان زدگی همرا بوده است به سود شهر بوده است؟

3-    برنامه های شهردار فعلی در بدو ورود به شهرداری چه بوده است و چه میزان از این برنامه ها محقق شده است؟

4-    چرا سهمیه قیر کرند غرب به میزان 200 تن، مورد استفاده قرار نگرفت و فروخته شد؟

5-    چرا با وصف مشکل عده ای از شهروندان، نقشه طرح جامع شهر کرند غرب هنوز اصلاح نشده است؟

6-    چرا پس از ماهها رایزنی و ترتیب جلسه، هنوز تکلیف ترمینال مسافربری کرند مشخص نشده است و و در هر قسمتی از شهر یک ترمینال بی هویت دیده می شود؟

در مقابل سوالات و دیدگاههای مطرح شده از سوی مشاوران جوان، پاره ای توضیحات و روشنگریها ارائه شد که مشاوران جوان از آن استقبال کردند. بخش از انتقادات هم با ارجاع به بدهی های شهرداری و فقدان منابع اعتباری مورد توجیه قرار گرفت که طبیعتاً این توجیه گریها نتوانست مشاوران جوان را اقناع کند.زیرا به زعم آنها بسیاری از انتقادات مطرح شده، صرفاً مسائل مدیریتی بود و به مسائل مالی و اعتباری، ربط چندانی پیدا نمی کرد.

در مجموع در این نشت رویکرد آقایان ، صفری ،سلیمی، کشکولی و خسروانجم از اعضای شورای شهر، مبتنی بر پذیرش دیدگاههای انتقادی مشاوران جوان بود. اما رویکرد آقای حسینی مبتنی بر عدم انتقاد پذیری و توجیه مسائل بود. سخنان آقای حیاتی،  شهردار کرند هم بیشتر ناظر به توجیه مسائل و گله مندی از وضعیت مالی شهرداری بود.

بعد از مطرح کردن موضوعات فراوان و چالشی در این جلسه، درنهایت گروه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو نمره قبولی را به شورای شهر و شهرداری نداد و این گروه اعلام نمود که جلسه بعدی حدود چهار ماه دیگر با رویکرد پیگیری مصوبات این جلسه انجام خواهد شد..

لازم به یاد آوری است که این نشست 5 ساعته با ارزیابی مثبت دوطرف و دعوت رئیس شورای شهر از گروه مشاوران جوان برای شرکت در جلسات هفتگی شورای شهر به پایان رسید و قرار شد که مطالبات و ایده های گروه مشاوران جوان مورد مطالعه قرار گرفته و در مسیر اجراء قرار گیرد.

گروه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو ضمن تقدیر از فرماندار و معاون ایشان برای حضور در این نشستِ چند ساعته ، خواستار تعامل سازنده با تمام دستگاههای اجرایی شهرستان است.

 

 


  

جای بسی خوشحالی دارد که جمعیت خرس قهوه ای در شهرستان دالاهو روند رو به رشدی داشته دارد به گونه ای که در تمام مناطق این شهرستان از جمله کوه های دالاهو و بخش گهواره به راحتی دیده می شوند و از همه مهمتر فرهنگ بالای مردم این مناطق (با وجود مصدوم نمودن چند نفر از اهالی بومی و همه آسیب هایی که به باغات و مزارع آنها وارد نموده است) در عدم استفاده از اسلحه و خشونت علیه حیات وحش می باشد.
در تاریخ 18/7/94 آقای ابراهیم صفری از اهالی بخش گهوار هنگام بازگشت از باغ خود که در که در دامنه کوه بزهو در 3 کیلومتری شهر قرار دارد مورد حمله یک قلاده خرس قهوه ای قرار گرفته است و بشدت از ناحیه پشت، بازوری راست، ساق پای راست و انگشتان دست راست مجروح و چندین بار نیز مورد عمل جراحی قرار گرفته است. موضوع بدان جهت شایان تقدیر است که برادر نامبرده به فاصله چند دقیقه در محل حضور داشته و با اینکه مسلح به اسلحه مجاز بوده است ولی هیچ گونه آزاری به این حیوان نرسانده اند.
کارکنان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دالاهو مطابق وظیفه خود در تاریخ 25/7/94 از فرد مذکور در منزل شخصی عیادت و از منش انسانی آنها در برخورد با حیات وحش تشکر و قدر دانی نمود.
علی اشرف علی پور
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دالاهو


  

نژاد و زبان ساسانیان به قلم احسان محمودی
ساسانیان کوردانی از خطه استان فارس بودند. در تواریخ متعدد از کوردان فارس به کرات یاد شده. مهمترین حکومتهای ایرانی بعد از اسلام که استان فارس را به عنوان پایتخت خود برگزیدند اغلب کورد نژاد بودند از جمله: ( آل بویه ، زند و شبانکارگان).
الف: نژاد
در باب نژاد ساسانیان تعدادی از مورخان بنام اسلامی از جمله ابن اثیر و طبری مطالبی را ذکر نموده اند که تا حدودی میتوان به نسب این خاندان پی برد، اما بغیراز سخنان این مورخان بزرگ باید در باب فرهنگ و زبان آنان نیز کندوکاو نمود تا هاله های ابهام برداشته شود و حقیقتی فراخور درک همگان پیش روی نمایان گردد .
1- طبری درمورد نژاد ساسانیان طبق نامه ای که اردوان پنجم اشکانی به اردشیر بابکان می نویسد این گونه نگاشته است: «فبینما هو کذالک اذ ورد علیه رسول الاردوان بکتاب منه فجمع اردشیر الناس لذالک و قرأ الکتاب بحضرتهم فاذا فیه انک قد عدوت طورک واجتلبت ایها الکردی المربی فی خیام الاکراد». (طبری ،دارالکتاب علیمه بیروت،1407،ج1،ص390)
ترجمه : «اردشیر نامه را بخواند و مضمون چنین، که ای کرد ، تربیت شده زیر چادر کردان». (طبری،1375، ج2،ص583)
در جایی دیگر از تاریخ طبری اشاره به نژاد مادر بابک پدر اردشیر دارد : «زن ساسان از نژاد گروهی از شاهان فارس بود و نامش رامبهشت .... رامبهشت بابک بیاورد و چون به کمال رسید پس از پدر به کنار مردم پرداخت و شاهی اصطخر یکی از بازرنگیان بود که گفته هشام بن محمد، "جوزهر" نام داشت و بگفته دیگری "جزهر" بود و خواجه ای داشت تیری نام که ارکبد دارابگرد کرده بود و چون اردشیر هفت ساله شد پدر ، او را به بیضابه نزد جزهر برد و پیش وی بداشت و از او خواست که اردشیر را به تیری بسپارد که مربی وی باشد و پس از وی ارکبد باشد و جزهر پذیرفت» (طبری،1375،ج2،ص583).
پس نشان میدهد که تیری از خاندان بازرنگی همان مربی اردشیر بوده است و خاندان بازرنگی خود در تاریخ فارس از طوایف کرد بشمار می آیند.
2- دکتر عبدالحسین زرین کوب نیز در باب نامه اردوان پنجم به اردشیربابکان این گونه مینگارد: «شاه اردوان، اردشیر را در جوابی که به نامه گستاخانه اش داده بود تحقیر و تهدید کرد و او را «کرد» و «تربیت یافته زیر چادر کردان خواند» (زرین کوب،1386،ج1،ص416).
با توجه متن عربی و ترجمه آن ،همه نشان از آن دارد که جد مادری و هم پدری اردشیر بابکان کورد بوده است و جای هیچ گونه شکی را باقی نمی گذارد.
ب: زبان:
زبان عنصر مهمی است که نشان از هویت فرهنگی یک شخص،قوم و ملت دارد. طبق نوشته های باستانی و مورخان اسلامی زبان سلسله ساسانیان پهلوی بوده که فرهنگستان ادب فارسی آن را ملقب به " فارسی میانه یا دری" نموده است. حال باید پرسید چه کلماتی از زبان پهلوی باقی مانده و با کدام زبان و یا گویش زبانی امروز مطابقت دارد. آنچه از زبان پهلوی باقی مانده تعدادی از لغات و جملاتی می باشد که بیشتر از زبان شاهان ساسانی بجای مانده است و بیشتر نام شهرها و یا نام شاهان و القاب آنان می باشد.
1- حسن پیرنیا در تاریخ ایران قبل از اسلام درمورد سلطنت خسرو انشیروان می نویسد: «نوشته اند شهر انطاکیه به قدری پسند خاطر انوشیروان شد که در نزدیکی تیسفون (مداین ) به توسط یونانی ها شهری مشابه آن ساخت که معروف به " بیه زان دیو " خسرو گردید. ( پیرنیا.1388،ص211)
"بیه زان دیو" از ترکیب سه جزئی بیه+ زان + دیو تشکیل شده "بیه" یعنی بهتر ، "زان"یعنی ازآن و " دیو" که این واژه در کردی سورانی و گورانی به معنای آن طرفی یا آن سوی بکار برده می شود. در صورتی که در زبان کردی ، موجود افسانه ای و اهریمنی را که زردشتیان با آنان دشمنی داشتند را " دِو" تلفظ می شود. و معنای " بیه زان دیو" ، "بهتر از آنطرفی" می باشد.
2- ظاهراً شکوه و اقبالی که پیوسته همراه شاهنشاهان حقیقی آریایی بوده، یعنی "خورنه" که در زبان پهلوی "خور" و در فارسی "فر" شده است. (کریستین سن.1387،ص170).
"خور" در زبان کوردی بخصوص در گویشهای کوردی جنوبی به معنای آفتاب می باشد در صورتی که هیچگاه در زبان فارسی خورشید یا آفتاب ، "خور" تلفظ نمی شود. حتی نام استان شرقی ایران خراسان که ترکیبی از دو جزء خور+ آسان.
در فرهنگ لغت فارسی، خراسان به معنای آفتاب طالع یا محل طلوع آفتاب معنی شده که اگر این واژه را " خورهلسان بدانیم که به معنای برخواستن آفتاب می شود.
"خور" در کوردی یعنی " آفتاب" و "هلسان" در کوردی به معنای"برخواستن" است و امروز ما آن را "خراسان" می خوانیم ناشی از ناآشنایی فارسی زبانان با زبان کوردی است. همچنین شهر ماهیدشت در کرمانشاه در زبان کوردی : "مای یشت" خوانده می شود. که حرف "د" در میان جمله در زبان کوردی قلب به " ی" می شود. مانند " مادیان" که در کوردی " مایین" خوانده می شود. همچنین حمدالله مستوفی نام قدیمی شهر کرماشان را " مای " می داند.
3- زند و ویس پرد هر
کدام یکی از شش جزء اوستا می باشند. زند هم اکنون یکی از ایلات لک می باشند و همچنین نام خانوادگی ویسی تنها در میان کردان و حتی در میان کوردان مهاجر شرق ایران دراستان سیستان و تا حدودی نیز در میان "لرها" وجود دارد و همچنین منظومه «ویس و رامین » که خود یک منظومه کردی می باشد نیز دلیلی بر این مدعاست.
4- معروف است که در زمان ساسانیان سدی ساخته شد تا دربرابر حملات اعراب بدوی ایستادگی کند و مانع از نفوذ آنان گردد. این سد را «ورتازیکان» می نامیدند. این واژه از سه جزء " ور+تازی+کان " تشکیل شده است. معنای این سه جزء در زبان کوردی بدین قرار می باشد.
ور= مقابل
تازی = عرب
کان = ها
و به معنای "سد مقابل اعراب" است که تمامی واژگان کاملاً کوردی می باشند.
5- بیشتر نامهای دوران ساسانی به «گ،ک» یا «گان،کان» ختم میشود.برای مثال "مهرگان"،"نامگ" ، "آسوریک" ، "زندیگ" ، "مگوگان" ، "وزرگان" ، " تازیکان" و بیش از دهها نام دیگر.
اگر دقت شود در گویشهای کوردی علی الخصوص در کرمانشاه پسوندهای «گ و گان » به وفور یافت می شود مانند:
کتاوگان = کتابها
ماشینگان = ماشینها
کتاوگَ = اشاره به کتاب مورد نظر
کیفگَ = اشاره به کیف مورد نظر
«گ و ک» در پسوند کلمات کوردی حکم The را در زبان انگلیسی دارد. که زبان فارسی فاقد چنین اصطلاحی می باشد.
کتاوکَ= The book
کیفگَ = The bag
پس نتیجه اینکه " گان و کان" در زبان کردی به معنای " ها" که همان پسوند جمع در فارسی می باشد به کار می رود و این در حالیست که زبان فارسی به هیچ عنوان امروزه از این دو پسوند استفاده نمی کند. البته باید خاطر نشان کنم پسوند " گ و گان" در گویش کلهری و گورانی جدید و " ک و کان" در گویشهای "گورانی قدیم (هورامی، کندوله ای ،گورانی) و سورانی ".
البته ناگفته نماند که ریشه های زبان کوردی و فارسی تقریباً یکی است و لغات مشابه در هر دو زبان وجود دارد. در این متن تکیه اصلی تنها بر روی واژها و پسوندهایی بوده که در زبان ساسانیان تنها در زبان کوردی استعمال می گردد.

صورت منابع و مآخذ
1- طبری، محمد بن جریر. الرسل و الملوک. دار الکتاب علیمه بیروت،1407.
2- مستوفی، حمدالله.نزهةالقلوب.
3- طبری، محمد بن جریر. الرسل و الملوک. ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، انتشارات اساطیر، 1354.
4- زرین کوب، عبدالحسین. تاریخ مردم ایران. تهران، انتشارات امیرکبیر، 1386.
5- پیر نیا، حسن ، تاریخ ایران پیش از اسلام. انتشارات نگاه،1388.
6- کریستین سن،آرتور. ایران در زمان ساسانیان.ترجمه رشید یاسمی،تهران، انتشارات زرین،1387.

 


94/7/13::: 11:6 ص
نظر()
  

مصوبات جلسه گروه مشاوران جوان فرمانداری دالاهو با شورای شهر و شهردار کرند غرب مورخه 3/8/94

1)      ساماندهی سرویس های بهداشتی سراب کرند، روبروی دادگستری و پارک امیر.(کارگروه بهداشت)

2)      اختصاص بودجه دیوارکشی و رنگ آمیزی زمین ها و منازل مخروبه سطح شهر که به محل تجمع زباله تبدیل شده است.(کارگروه بهداشت)

3)      نصب صندوق انتقادات و پیشنهادات درب شهرداری جهت ارتباط بیشتر مردم با شورای شهر و شهرداری.(ارزیابی عملکرد و بررسی شکایات فرمانداری-ستاد صیانت)

4)      مبارزه قاطع با سد معبر مغازه داران.(تعزیرات)

5)      نصب برچسب قیمت برای تاکسی داران.(تنظیم بازار)

6)      حفاظت و نگهداری سنگفرشها و موزاییک های سطح شهر.(درون سازمانی)

7)      نظارت قوی بر حضور پرسنل شهرداری در ساعات اداری .(درون سازمانی)

8)      اصلاح نقشه طرح جامع شهر کرند غرب(افزودن همه املاک زیر بلوار و جاده باغ نادر شامل املاک آقایان سید سیف الدین افضلی، بابک سرمست، حسن آقامیری، شادمان کریمی، یارمراد صفریان، چنگیز عبدیپور، شاهین ایمانی، مرحوم عباداله سلطانی و ...)(درون سازمانی-راه و شهرسازی)

9)      رنگ آمیزی و استاندارد کردن سرعت گیرها.(شورای ترافیک)

10)  پیگیری گازرسانی به غرفه های صنایع دستی در کرند با توجه به اهمیت این صنعت .(فرمانداری)

11)  واگذاری انجام پروژه های شهرداری به افراد و پیمانکاران بومی(رنگ آمیزی جداول، دیوارنویسی، چاپ بنرو ...)(کمیسیون معاملات شهرداری)

12)  تحویل گزارش درآمد و هزینه به فرمانداری توسط شهرداری(هر شش ماه یکبار)و شورای شهر(در پایان هر سال مالی)(امور اجتماعی فرمانداری)

13)  اختصاص بودجه برای لاین برگشت سراب کرند به هدف برون رفت سراب از بن بست جهت جذب گردشگر(کمیته برنامه ریزی).

14)  اختصاص بودجه جهت تسطیح و شن ریزی جاده و خیابانهای شهرک مشاغل.(کمیته برنامه ریزی)

15)  آسفالت نمودن حفاری های سطح شهر(کمیسیون حفاری).

 

 


94/8/20::: 3:14 ع
نظر()
  
  

 

بررسی تاریخی شهرستان دالاهو   به قلم ایرج ورفی نژاد               

الف) وجه تسمیه 

شهرستان دالاهو که نام خود را از کوهستان معروف دالاهو گرفته است در ابتدای سال 1384 خورشیدی از سطح بخش به سطح شهرستان ارتقاع یافت. بنابراین از نظر پیشینه ی تاریخ سیاسی چندان قابل اعتنا نیست، با این حال نام دالاهو از منظر طبیعی و تاریخی جایگاهی بسیار برجسته دارد. روایت های محلی حاکی از آنست که نام دالاهو ترکیبی است از دال یا همان عقاب و آهو؛ که از جمع آن آمیزه ای افسانه ای پدید می آید. عده ای دیگر با توجه به واژه ی «هو»که در ترکیب دالاهو دیده می شود آنرا مرتبط با آیین یارسان می دانند و استدلال آنان با توجه به جایگاه آیینی این کوه در متون یارسان و اشاره های پیاپی این متون به آن چندان هم غریب نیست.

مردم منطقه، دالاهو را جایگاه شخصیت های اسطوره ای، حماسی و باستانی ایران می دانند و صد البته که این شخصیت ها در نظر آنان نه افسانه، که عین تاریخ هستند. جمشید، ایرج، هوشنگ، ضحاک، کاوه ی آهنگر، فریدون، کیکاوس، سام، نریمان، رستم، سیاوش، کیخسرو، گیو، گودرز، گرشاسب، بهرام و ... از جمله شخصیتهایی هستند که در متون یارسان مرتب به آنان اشاره شده است و مردم منطقه اعتقاد دارند که جایگاه آنان در دالاهو بوده است.

هرچند که در مورد دالاهو جز در افکار و روایت های محلی و نیز متون مذهبی، بندرت می توان مطلبی پیدا نمود با این حال در مورد کرند غرب که مرکز شهرستان دالاهو است اطلاعاتی به قدمت تاریخ ایران موجود است.  کرند از لحاظ تاریخی ریشه در عمق حماسه ی ایرانی دارد. نام کرند در کتیبه های عیلامی و نیز اوستا ثبت شده است. در مجموع از کرند در منابع تاریخی با عنوان «کوی رینت» ( Kvirianta)، «کرن» (Keren)، «کرنت» (Kerent )، «کارینداش» (  Karindash)، «کارینا » ( ( Karina  و «کرند» (Kerend ) یاد شده است که معانی زیر برای آن ارائه شده است: اسبی که رنگ او میان بور و زرد باشد، میدان اسب دوانی، حلقه زدن مردم، جای صف کشیدن سپاه.


ب) بررسی رویدادهای تاریخی 

بدون تردید جغرافیا و موقعیت جغرافیایی هر منطقه در تکوین تاریخ آن منطقه نقش بی بدیلی دارد و در بررسی های تاریخی نباید نقش این عامل را نادیده گرفت. آنچه در طول  تاریخ بر اهمیت شهر کرند افزوده و آنرا در مسیر تحولات تاریخی قرار داده، قرار گرفتن آن بر سر شاهراه تاریخی ابریشم بوده است که اکثر نقل و انتقالهای تاریخی از شرق به غرب از این مسیر صورت گرفته است. آنچه که از منابع تاریخی بر می آید بیانگر قدمت بالای این منطقه است. به عقیده ی مورخان یک نوع غله که آنرا «امر» (Emmer ) می گویند در حوالی کرند کشف شده است. تصور می رود که این گندم نیای گندم اهلی و پرورش یافته باشد.

به لحاظ تاریخی، منطقه از پیشینه ی بالایی برخوردار است. به نوشته ی دیاکونوف، شوتروک ناخونته ی اول پادشاه معروف عیلامی در حدود سال 1175 پ. م در کتیبه ی خود از شهر «کرینتاش »که محتملاً شهر کرند کنونی می باشد یاد کرده است.

شوتروک ناخونته ی دوم هنگامی که از فتوحاتش یاد می کند، شهر کارینداش را نیز جزء متصرفاتش ذکر می کند. مورخ معروف، والتر هینتس در این مورد می نویسد: «شاه با کمک خدایش بر شهر کارینداش غالب شده بود. شوتروک ناخونته ی دوم چنانکه نام بزرگش ایجاب می کند باید تا کرند فعلی در طول جاده ی بابل به ری پیش رفته باشد..... بنابراین لشکرهای عیلامی از کارینداش/ کرند فراتر رفته، از معبر تی طاق ( پاطاق) گذشته و به کرانه ی دشت بین النهرین سرازیر شدند.

اوستا منبع مهم دیگری است که از کرند یاد می کند. در یشت  15 ( رام یشت) فقرات 19 تا 21 مطلبی در مورد ضحاک آمده است که در آن به کرند نیز اشاره شده است: «اژی دهاک سه پوزه در «کوی رینت »، دارنده ی راه دشوار، .... ویو ( فرشته ی باد ) را ستود و از او خواست تا وی را یاری دهد تا هر هفت کشور را از آدمی تهی کند».ذبیح ا... صفا در کتاب «حماسه سرایی در ایران»، «کوی رینت »را بر کرند فعلی تطبیق داده و آنرا مرکز حکومت ضحاک دانسته است.

با تشکیل حکومت ماد در ایران، دوران تسلط آریاییها بر ایران زمین آغاز شد. آنان با تشکیل اولین پادشاهی آریایی وارث قدرت حکومت های محلی در غرب فلات ایران شدند. با توجه به آثار مادها در حوالی شهر کرند و با عنایت به اینکه مادها اساساً حکومتی برخاسته از غرب فلات ایران بودند، به طور قطع می توان گفت که کرند در این زمان جزیی از این پادشاهی تازه تأسیس بوده است. همین روند را می توان به دوره های اشکانی و ساسانی تعمیم داد. محتمل است که کرند در عهد اشکانی و ساسانی به واسطه ی تجارت ابریشم که از این مسیر صورت گرفته است، شاهد رونق و شکوفایی بوده باشد. کرند در دوره ی ساسانی آخرین حضور خود را در عصر باستان نشان داد. آثار متعدد به جا مانده از عصر ساسانی نشان می دهد که این منطقه یکی از مهمترین نقاط مورد نظر شاهان ساسانی بوده و احتمالاً اقامتگاه ییلاقی آنان محسوب می شده است. بنای دژها، برج ها، قلعه ها، زندانها و بناهای دیگر، تأییدی بر این مدعاست. شاخص این آثار قلعه ی تاریخی  یزدگرد است  که هم اکنون خرابه های آن حکایت از دوره ی باستانی ایران دارد. در واپسین سالهای عمر حکومت ساسانی، دالاهو و کرند یک چند به مرکز مقاومت ایرانیان در برابر اعراب تبدیل شد. با این حال این منطقه از نظر سیاسی همانند بقیه ی مناطق ایران جزیی از خلافت اسلامی شد.

پس از دوره ی اسلامی، حمدا... مستوفی نخستین کسی است که از کرند یاد کرده است. مستوفی در کتاب خود می نویسد: «کرند و خوشان دو دیه است بر سر گریوه ی حلوان، و کرند خراب است و خوشان آبادان. هوای معتدل دارد و آبش از کوه جاریست »؛ البته حدود چهار قرن قبل از مستوفی ابودلف از جای با عنوان «مرج القلعه »یاد کرده است که مینورسکی در تعلیقات سنگین خود بر سفرنامه ی وی، مرج القلعه را همان کرند فعلی دانسته است. ابودلف در مورد این محل می نویسد: مرج القلعه مرغزار وسیعی است که در آن آثار شگفت انگیز قلعه ای از ساختمانهای زمان عاد وجود دارد. در مرج القلعه شهر زیبایی وجود دارد که هوای آن بسیار سرد است در آنجا  قلعه ای ویران، مشرف بر باغهای شهر وجود دارد که گفته می شود خسروپرویز یکی از پسران خود را در آن به قتل رساند.

نام کرند تا قبل از حکومت قاجاریه تنها به صورت جسته و گریخته در منابع تاریخی ( آنهم بیشتر در سفرنامه ها) قابل پیگیری است. با این حال نکته ی مسلم آن است که این منطقه به دلیل واقع شدن بر سر مهمترین راه تجاری شرق به غرب، همچنان در مسیر تحولات تاریخی بوده است. تیمور لنگ در کتاب مبالغه آمیز خود با عنوان «منم تیمور جهانگشاه »از شجاعت، جنگندگی و تهور مردمان ساکن کوههای دالاهو یاد کرده است. وی پس از لشرکشی به بین النهرین، هنگام مراجعت به ایران در معبر استراتژیک پاتاق مورد هجوم مردان این ناحیه قرار گرفت و امیر تیمور در مقابل این حمله ی غافگیر کننده ناچار به عقب نشینی موقت شد. امیر تیمور اعتراف می کند که این جنگ یکی از مخوف ترین نبردهای وی بود است.

شهر کرند در عصر صفویه همانند بیشتر مناطق ایران دوره ای از رونق و آبادانی  را تجربه نمود و شاهد آن احداث کاروانسراهایی در شهر کرند و نواحی مجاور آن بود. پیترو دلاواله که در عصر صفویه به ایران آمد، در ابتدای سفر خود از شهر کرند دیدن کرد. او در سفرنامه اش از مهمان نوازی و گشاده رویی مردمان آن شهر سخن گفته است.

   در عصر افشاریه کرند مرکز تجدید قوای سپاه نادر شاه در جنگ علیه عثمانی بود و حملات نادر به توپال عثمان پاشاه از این مسیر صورت می گرفت. ژان اوتر سفیر لویی پانزهم که در عصر افشاریه به ایران آمده بود در مورد کرند می نویسد: پس از پیمودن کوههای سخت و دشوار به کرند رسیدیم که نخستین آسایشگاه ما در ایران بود  وخوشان ( کرند) بر بالای بلندیهای حلوان واقع شده و رو به ویرانی است.


دامنه ی اطلاعات در مورد کرند در عصر قاجاریه بیشتر از ادوار قبل است. ناصرالدین شاه که در سال 1249 خ دیدن کرده وضعیت عمومی شهر را ناگوار توصیف کرده است. او شهر را بیش از هفتصد، هشتصد خانه برآورد کرده است. عضدالملک، در سفرنامه ای که بخاطر سفر به عتبات آنرا نوشته به ساختار پلکانی شهر اشاره کرده و می نویسد: کرند در میان دره ای واقع شده و خانه هایش در نهایت دره است و بام هر خانه ی زیرین، سطح خانه ی فوقانی به شمار می آید. 

با شروع جنگ جهانی اول کرمانشاه و کرند یکچند به مرکز مقاومت ملیّون و آزادی خواهان علیه روس و انگلیس تبدیل شد. گسترش دامنه ی جنگ در مقیاس جهانی، سبب شد تا دولت وقت به ریاست مستوفی الممالک بیطرفی ایران را در جنگ اعلام کند. اما این بیطرفی از سوی متحدین و متفقین نقض شد. نقض بیطرفی ایران با حمله ی  سپاه عثمانی تحت فرمان رئوف بیگ  صورت گرفت. رئوف بیگ با تصرف قصرشیرین و سرپل ذهاب و فرو مالیدن قصبات و روستاههای گوناگون وارد کرند غرب شد. در کرند عثمانیها خشونت و قساوت را از حد گذراندند و از کشتن، خفه کردن، تیرباران و بدار آویختن مردم ابایی نکردند. قتل و غارت اهالی کرند موجب ائتلاف میان عشایر آن منطقه شد و در پی عملیات مشترکی که با حضور ایلات همجوار؛ سنجابی، قلخانی و گوران صورت گرفت رئوف بیگ و ارتش عثمانی شکست خوردند و عقب نشستند. به گزارش احتشام الممالک کرندی در جنگ میان ایلات و ارتش عثمانی 500 نفر از ایلات کشته شدند.

بازتاب حمله ی رئوف بیگ به کرند سبب واکنش مجلس شد و دمکراتها با طرح استیضاحی جنجال برانگیز موفق شدند تا دولت وقت ( دولت عین الدوله) را بخاطر این واقعه به سقوط بکشانند. نقض بیطرفی ایران و تهدیدات روسها از شمال سبب شد تا ملیون و آزادیخواهان پایتخت را ترک کنند و ایجاد یک مرکز مقاومت را در دستور کارقرار دهند. این عده در نهایت دولت ملی را در کرمانشاه تشکیل دادند. حیات دولت ملی با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود اما به رغم تمام تلاشها و فداکاریها، دولت ملی نتواست در مقابل فشار متفقین دوام آورد؛ با این حال این نکته را باید را خاطرنشان کرد که یکی از پشتوانه های دولت ملی در دوران اقامتش در کرمانشاه، مهمان نوازی، رشادت، و دلاوری مردمان دالاهو بود.

 کرند در زمان حکوت پهلوی و به طور مشخص در زمان حکومت دکتر محمد مصدق برای مدتی شاهد نزاع  و کشمکش داخلی بین هواداران دکتر مصدق و خوانین طرفدار شاه بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تجاوز ارتش عراق به مرزهای غربی ایران، مردم منطقه ی دالاهو به وظیفه ی ملی و میهنی خویش عمل کردند و از مرزهای کشور در مقابل دشمن پاسداری نمودند؛ حدود 1000 شهید، جانباز و آزاده نشانی از این واقعیت است.



 


94/6/29::: 3:17 ع
نظر()
  
  


برای دانلود اساسنامه گروه مشاوران جوان استانداری بر روی لینک زیر کلیک کنید:


دانلود 


  
  


در روز دوشنبه بیست و سوم شهریور ماه دیدار مشاوران فرمانداران و منتخبان کارگروه های استانداری کرمانشاه با دکتر حاتمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری برگزار شد. در این دیدار که در استانداری کرمانشاه برگزار گردید دکتر حاتمی حمایت و پشتیبانی خود را از جوانان فعال و مشاوران و منتخبان اعلام کرد. ایشان با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه در بسیاری از حوزه ها پیشرو می­باشد، این امر را مدیون جوانان فعال و نخبگان استان دانست.

در این دیدار دکتر ایرج ورفی­ نژاد مشاور جوان فرمانداری دالاهو به نمایندگی از مشاوران جوان استان کرمانشاه مطالبات مشاوران جوان را از فرمانداری­ها و استانداری مطرح نمودند که مهمترین آنها عبارت بودند از :

  •     تجهیز اتاق مشاوران جوان فرمانداری­ها

  •    اختصاص بودجه به گروه مشاوران جوان جهت هزینه در امور جاری

  •    حمایت بیشتر از گروه مشاوران

بعد از سخنان دکتر ورفی­ نژاد، دکتر حاتمی در پاسخ به مطالبات مطروحه، با اشاره بر اینکه مدت­ها قبل نامه ­ای به فرماندارن جهت همکاری بیشتر با گروه مشاوران جوان و تجهیز اتاق آنان به فرمانداری­ها نوشته شده است دستور پیگیری موضوع را صادر کردند.

در این نشست خانم شبستری منتخب شهرستان سرپل­ ذهاب نیز نکاتی را به عنوان مطالبات و انتظارات گروه مشاوران بیان کردند.